Wellbeing

Wellbeing to w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego dobrostan 

Mianem wellbeingu można więc określić stan lub sytuację, w której czujemy się komfortowo, dotyczy to zarówno życia prywatnego jak i zawodowego. Definicja ta obejmuje holistyczne spojrzenie na człowieka i jego potrzeby.

O zachowaniu wellbeingu możemy mówić wówczas, gdy człowiek realizuje swój własny potencjał, potrafi poradzić sobie ze stresem, buduje odporność psychiczną, odczuwa zadowolenie i radość z życia, uważa siebie za osobę wartościową, a swoje życie za sensowne, docenia siebie, buduje z uważnością wspierające relacje, troszczy się o swoje zdrowie i jest aktywny fizycznie. Innymi słowy wellbeing zaopatruje potrzeby emocjonalne, fizyczne i duchowe pracownika.

Wellbeing to zupełnie nowe podejście do budowania relacji, tworzenia zespołu jak i organizacji czasu pracy. Odpowiednio wyposażone miejsce pracy ( oświetlenie, ergonomiczne wyposażenie biura ), a także odpowiednie podejście przełożonych do pracowników powoduje, że wraz z dobrym samopoczuciem wzrasta efektywność personelu. 

PRACOWNIK NIE MOŻE BYĆ EFEKTYWNY JEŻELI NIE JEST ZADOWOLONY

Celem starań wellbeingowych jest:

  • Utrzymanie pracownika w organizacji
  • Budowanie zaangażowania
  • Zwiększenie motywacji i jednocześnie efektywności pracy
  • Obniżenie ilości zwolnień lekarskich

Według Larry’ego Chapmana (2005), który przeanalizował 22 badania dotyczące wprowadzenia programów wellbeing do różnych organizacji , każdy 1 USD wydany na taki program przynosi firmom średnio 5,81 USD zwrotu !!!

 

Szkolenia Wellbeing: 

1. Trening świadomego relaksu

  • Jak efektywnie wykorzystać przerwę w pracy na relaks i regenerację, aby wydajnie pracować?
  • Jakich technik używać aby zachować wewnętrzną równowagę między ciałem, umysłem a duchem w pracy?
  •  Jak radzić sobie ze spadkiem energii w ciągu dnia?
  •  Jak poprawić jakość relacji w pracy?

2. Zarządzanie stresem i emocjami

  • Mechanizmy i fizjologia stresu
  • Autodiagnoza poziomu stresu
  • Indywidualne objawy stresu
  • Rozpoznawanie własnych mechanizmów stresowych
  • Znaczenie inteligencji emocjonalnej
  • Jak komunikować swoje emocje i odczucia
  • Zdobywanie kontroli nad emocjami
  • Techniki relaksacyjne – trening autogenny Schultz`a i trening Jacobson`a
  • Mindfulness – praktyka uważności

3. Zarządzanie energią własną

  • Oszczędzanie energii jako kluczowa umiejętność przyszłości. 
  • Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z prokrastynacją
  • Koncentracja i bycie tu i teraz. 
  • Techniki koncentracji i jak być tu i teraz.
  • Doskonalenie umiejętności radzenia sobie ze złodziejami czasu – dystraktorami.
  • W zgodzie ze swoim PO CO!

4. Zdrowy kręgosłup czyli jak uniknąć bólu w miejscu pracy

  • Ergonomia biurowa – jak zorganizować poszczególne elementy stanowiska pracy, by zwiększyć wydajność i poprawić samopoczucie: 
  • Anatomiczna budowa kręgosłupa.
  • Odcinek lędźwiowy i piersiowy kręgosłupa – jak siedzieć, by nie bolały plecy.
  • Ustawienie głowy – gdzie postawić monitor?
  • Łokieć tenisisty: kiedyś przypadłość sportowców, dziś pracowników biurowych – odpowiednia pozycja klawiatury i myszy.
  • Wpływ ustawienia biodra na kręgosłup lędźwiowy – wysokość fotela ma znaczenie.
  • Leczenie ruchem – zrób to sam:
  • Ćwiczenia w pracy: Zrelaksuj się w 5 minut! STRECHING = ROZCIĄGANIE
  • inne sposoby relaksacji i szybkiej regeneracji (trening autogenny, wizualizacja)
  • Automasaż w domu – bądź niezależny.

5. Wypalenie zawodowe 

  • Czym jest wypalenie zawodowe?
  • Wypalenie zawodowe jako dysfunkcja organizacji
  • Autodiagnoza – jak rozpoznać u siebie objawy wypalenia zawodowego
  • Pracoholizm. Kiedy praca staje się nałogiem.
  • Stres w pracy jako podstawowe źródło wypalenia zawodowego
  • Profilaktyka wypalenia zawodowego
  • Work life balance – równowaga między życiem prywatnym i zawodowym
  • Równowaga fizyczna i emocjonalna
  • Slow life – czy jest receptą na wypalenie zawodowe?

6. Trening antystresowy

  • Czym jest stres – pojęcie stresu
  • Trzy fazy reakcji stresowej
  • Krzywa stresu (eustres, dystres)
  • Przejawy stresu w czterech sferach (fizyczna, emocjonalna, behawioralna i intelektualna)
  • Osobowościowe czynniki pomagające zwalczyć stres (wrażliwość na sygnały z ciała, asertywność, świadomość mocnych stron, zdolność do tworzenia bliskich relacji i skłonność do zwierzeń, umiejscowienie kontroli)
  • Czynniki warunkujące dobre samopoczucie (aktywność, sen, dieta, drobne przyjemności)
  • Ćwiczenia w rozpoznawaniu indywidualnych źródeł stresu
  • Autoanaliza – nieracjonalne myśli i przekonania
  • Postawa ciała, objawy napięcia w ciele
  • Ćwiczenia energetyzujące, odreagowanie napięć
  • Techniki radzenia sobie ze stresem
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Rozluźnianie mięśni ciała
  • Relaksacja, wizualizacja
  • Wskazówki do pracy przy komputerze
  • Techniki automasażu

7. 32 sposoby motywacji pozafinansowej pracowników wg Reiss Motivation Profile

  • Moje drivery w życiu zawodowym i prywatnym, czyli po co wstaję z łóżka. 
  •  Omówienie 16 motywatorów RMP – każdy z uczestników na podstawie badania poznaje drivery odpowiedzialne za ich motywację wewnętrzną.
  • Analiza przypadków, autorefleksja nad własnymi motywatorami i potrzebami swoich podwładnych, współpracowników, klientów.
  • Docenianie czy ocenianie – co ma dla Ciebie większe znaczenie? Jaki wpływ na ten aspekt mają
    Twoje motywatory wg RMP.
  • Ćwiczenie z wartościami 70-40-20-10-5 w nawiązaniu do motywatorów wg RMP.

8. Zarządzanie sobą w czasie

  • Filary zarządzania sobą w czasie – planowanie i priorytetyzacja zadań
  • Matryca Eisenhowera – jak efektywnie ustalać kolejność wykonywanych zadań
  • Skuteczne planowanie i wyznaczanie celów średnio- i długoterminowych – metoda SMART
  • Odważ się wyjść ze swojej strefy komfortu
    Metoda ALPEN – 5 kroków planowania dnia pracy
  • Zasada Pareto czyli rób rzeczy najważniejsze
  • Jak walczyć z prokrastynacją
  • Wpływ planowania na efektywność pracy i eliminację niepotrzebnego stresu

9. Konsultacje dotyczące ergonomicznego wyposażenia biura

  • Ergocheck – audyt ergonomiczny – sprawdzenie odpowiedniego ustawienia krzesła, wysokości biurka,
    klawiatury, monitora etc.
  • Zapobieganie bólom karku, odcinka lędźwiowego, barku, łokcia, nadgarstka
  • Odpowiednie oświetlenie czyli jak zadbać o swoje oczy i uniknąć sezonowej depresji
  • Nowoczesne meble biurowe – najnowsze trendy

10. Trening antystresowy

  • Czym jest stres – pojęcie stresu
  • Trzy fazy reakcji stresowej
  • Krzywa stresu (eustres, dystres)
  • Przejawy stresu w czterech sferach (fizyczna, emocjonalna, behawioralna i intelektualna)
  • Źródła stresu
  • Cywilizacyjne uwarunkowania stresu
  • Osobowościowe czynniki pomagające zwalczyć stres (wrażliwość na sygnały z ciała, asertywność, świadomość mocnych stron, zdolność do tworzenia bliskich relacji i skłonność do zwierzeń, umiejscowienie kontroli)
  • Wyznaczanie celów i planowanie
  • Czynniki warunkujące dobre samopoczucie (aktywność, sen, dieta, drobne przyjemności)
  • Ćwiczenia w rozpoznawaniu symptomów stresu u siebie
  • Ćwiczenia w rozpoznawaniu indywidualnych źródeł stresu
  • Identyfikacja swojego stylu życia („tort czasu”, zasada 8×3)
  • Ćwiczenia na planowanie z użyciem matrycy eisenhowera
  • Autoanaliza – nieracjonalne myśli i przekonania
  • Postawa ciała, objawy napięcia w ciele
  • Ćwiczenia energetyzujące, odreagowanie napięć
  • Indywidualne sposoby radzenia sobie ze stresem (konstruktywne i niekonstruktywne)
  • Techniki radzenia sobie ze stresem
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Skanowanie ciała
  • Świadomość wewnętrzna i zewnętrzna
  • Rozluźnianie mięśni ciała
  • Technika bezpiecznego miejsca
  • Relaksacja, wizualizacja
  • Wskazówki do pracy przy komputerze
  • Masaże