Doskonalenie obsługi pacjenta dla rejestratorek medycznych (czas trwania 32h – uwaga szkolenie na życzenie klienta może trwać 2-3 lub 4 dni)
Do kogo kierowane jest szkolenie?
Pracownicy zakładów opieki zdrowotnej, pracujący bezpośrednio przy obsłudze pacjenta: pielęgniarki, rejestratorki medyczne, rejestratorki stomatologiczne
Program szkolenia
Dzień 1
Profesjonalna obsługa pacjenta zgodnie z najwyższymi standardami
- Cechy prawidłowej komunikacji z pacjentem
- Jakie są przyczyny nie przestrzegania zaleceń lekarskich przez pacjentów
- Komunikacja werbalna i niewerbalna
- Bariery komunikacyjne w najczęściej spotykanych jednostkach chorobowych
- Partnerstwo w relacjach personel medyczny-pacjent jako warunek skutecznego leczenia
- Aktywne słuchanie:
- dopasowanie do klienta/pacjenta,
- zadawanie pytań,
- dowartościowanie, uznanie uczuć,
- parafraza,
- klaryfikacja (podsumowanie)
- Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych z pacjentami w obsłudze telefonicznej
- Zasady telefonicznej obsługi klienta
- Głos jako najważniejsze narzędzie pracy w obsłudze przez telefon
- Podstawy odpowiedniej emisji głosu
- Odpowiedni język i słownictwo w rozmowie telefonicznej
- Dopasowanie do rozmówcy jako podstawa sukcesu w kontakcie przez telefon
- Etapy rozmowy telefonicznej
- Rozmowy przychodzące i wychodzące
- Trudny klient, trudne sytuacje i sprawy
- Najlepsze praktyki w obsłudze mailowej klienta
- Poczta elektroniczna - skuteczne narzędzie komunikacji
- Etykieta korespondencji mailowej
- Porządek w skrzynce mailowej
- Wiadomość e-mail Twoją wizytówką
- Wygląd graficzny wiadomości
- Tytułowanie wiadomości
- Czytelność przekazu
- Szybkość odpowiedzi
- Prywatność w przestrzeni wirtualnej
- Formy grzecznościowe w mailach
- Podpis i stopka
- Formy załączania plików
- Zastosowanie UDW
- Autoresponder
Dzień 2
Radzenie sobie z trudnym pacjentem
- Asertywność jako podstawowa kompetencja radzenia sobie w sytuacjach trudnych
- Asertywna obrona własnych granic wg Pameli Butler
- Praktyczne sposoby postępowania w sytuacjach trudnych
- Jak rozwiać wątpliwości pacjenta/klienta czyli sekret radzenia sobie z zastrzeżeniami
- Asertywna odmowa – technika zdartej płyty
- Jak radzić sobie z pacjentem agresywnym, biernym oraz manipulacyjnym
- Niezbędnik pracownika służby zdrowia czyli zbiór zasad postępowania na tym stanowisku
- Typologia klienta/pacjenta czyli jak asertywnie reagować na różne zachowania klientów:
- Autorytet wewnętrzny lub zewnętrzny
- Zgodny lub negujący
- Systematyczny lub chaotyczny
- Osobisty lub rzeczowy
- Nastawiony na cele lub problemy
- Praktyczne ćwiczenia postaw asertywnych wobec trudnych czy roszczeniowych klientów/pacjentów
- Sytuacje trudne i konfliktowe w obsłudze bezpośredniej
- Sytuacje trudne i konfliktowe w rozmowie telefonicznej
Dzień 3
Jak skutecznie polecać usługi komercyjne; podstawowe techniki sprzedaży
- Aktywna sprzedaż pakietów komercyjnych
- Rozpoznawanie potrzeb pacjentów/klientów jako element skutecznego polecenia
- Teoria góry lodowej; Sposoby skutecznej analizy potrzeb klientów/pacjentów
- Przykłady merytorycznych i pozamerytorycznych potrzeb rozmówcy
- PCK- Potrzeba-Cecha-Korzyść czyli jak skutecznie proponować usługi medyczne pod potrzeby pacjenta/klienta
- Cross-selling i up-selling czyli sztuka sprzedaży dodatkowych usług komercyjnych
- Radzenie sobie z wszelkimi obiekcjami pacjentów
- Wypracowanie umiejętności sprzedażowych w obszarze szeroko pojętej rekomendacji wybranych grup pakietów komercyjnych ze szczególnym uwzględnieniem „nieinwazyjnych” technik badania potrzeb pacjenta
- Wypracowanie konkretnych nawyków rejestratorek:
- pytanie o potrzeby (dla kogo, co dolega etc.)
- „zakup zastępczy” udzielanie rekomendacji z uwzględnieniem interesu pacjenta i przychodni
- zamknięcie zapraszające (proponowanie dodatkowego zakupu)
- generowanie „sprzedaży impulsywnej” pod wpływem rekomendacji
- „sprzedaż krzyżowa” poprzez proponowanie usług komplementarnych
- Budowanie zaufania i lojalności pacjentów poprzez doskonalenie obsługi pacjenta (reguła wzajemności, sympatii, autorytetu, społeczny dowód słuszności, reguła niedostępności, zasada kontrastu)
Dzień 4
Zarządzanie sobą w czasie; zarządzanie zmianą; radzenie sobie ze stresem
- Stres a presja czasu – zarządzanie sobą w czasie
- Priorytetyzacja zadań - matryca Eisenhowera
- Metoda planowania dnia ALPEN
- Prawo Parkinsona czyli jak radzić sobie z prokrastynacją
- Skutki pracy w stresie - profilaktyka wypalenia zawodowego
- Sposoby ograniczenia stresu w pracy
- Co to jest stres, jak powstaje i do czego się przydaje
- Stres a pozycja ciała
- Stres a dieta
- Rola nawodnienia organizmu
- Stres a otoczenie
- Zarządzanie sytuacjami stresowymi w rozmowach z roszczeniowymi klientami:
- Krytyka na tle konkurencji
- Zgłaszanie żądań
- Przepytywanie przez klienta
- „Nie jestem zainteresowany…”
- „Interesuje mnie wyłącznie…”
- Stres a obsługa klienta/pacjenta
- Zarządzanie zmianą jako jeden z ważniejszych elementów radzenia sobie ze stresem
- Poznanie czynników wywołujących zmiany
- Źródła oporu wobec zmian
- Poznanie różnorodnych podejść do planowanej zmiany
- Różne sposoby relaksacji
- Praktyczne ćwiczenia relaksacji
- Powtórzenie całości materiału - test wiedzy
Korzyści szkolenia
Małe grupy. Kilkunastoosobowe grupy umożliwiają swobodną dyskusję i zadawanie pytań oraz wsparcie i spersonalizowane wskazówki trenera w części praktycznej.
Sprawdzona wiedza i ćwiczenia praktyczne. Szkolenie prowadzi doświadczony praktyk i wykładowca. Przekazaną wiedzę będziesz miał okazję sprawdzić w praktyce podczas warsztatów.
Niezbędne materiały. Otrzymasz od nas materiały szkoleniowe i wszystkie niezbędne narzędzia do pracy podczas warsztatów.
Cele szkolenia
Celem szkolenia jest uzyskanie przez uczestników wiedzy na temat tego jak komunikować się z pacjentem i niwelować podstawowe bariery komunikacyjne, jak radzić sobie z zastrzeżeniami pacjentów, jak aktywnie słuchać pacjenta, jak zachowywać spokój w sytuacjach stresowych. Szkolenie umożliwi uczestnikom zdobycie kompetencji społecznych z zakresu: komunikacji interpersonalnej, minimalizowania sytuacji konfliktowych, wzrostu lojalności pacjenta wobec placówki jak również pracownika wobec pracodawcy.
Informacje o prowadzących
Mgr Marcin Filipowski
Wykładowca przedmiotu "Komunikacja z pacjentem" na Akademii WSB na kierunku fizjoterapia.
Specjalizuje się również w prowadzeniu szkoleń dla szpitali i placówek medycznych z zakresu doskonalenia obsługi pacjenta, w ramach których od 2014 roku przeszkolił ponad 300 osób z placówek takich jak: Uzdrowisko Rabka S.A., Szpital Miejscu w Zabrzu, Szpital Chorób Płuc w Orzeszu, POLMED S.A., Fundacja Godula Hope.
Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w sprzedaży i kilkuletnie doświadczenie managerskie. Był trenerem wewnętrznym w jednej z największych korporacji farmaceutycznych – Teva Pharmaceuticals.
Pracował jako coach w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie. Pracował również wiele lat jako handlowiec, przedstawiciel i konsultant. Jako trener biznesu przeprowadzał m.in. warsztaty dla takich firm jak: Actavis, PLL LOT, Pracuj.pl, uzyskując doskonałe oceny od uczestników. Szkolił urzędników państwowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z przywództwa, managerów banku BGŻ z umiejętności przeprowadzania ocen pracowniczych, a managerów AVIVA z osiągania celów sprzedażowych.