DOSTĘPNOŚĆ PLUS
Program Dostępność Plus dla zdrowia stanowi część rządowego Programu Dostępność Plus, który kompleksowo obejmuje obszar dostępności w Polsce. Celem Programu Dostępność Plus jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług i możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osób ze szczególnymi potrzebami.
Prowadzimy szkolenia dla personelu medycznego zgodnie z wymogami rządowego programu w zakresie:
- Komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
- Umiejętności komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
- Kompetencji społecznych właściwe dla komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
- Kompetencji cyfrowych
- Zatrudniania osób z niepełnosprawnością
O inne tematy zapytaj bezpośrednio pod telefonem 605 452 073
DOSKONALENIE OBSŁUGI PACJENTÓW ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
Przykładowy program kursu:
Część teoretyczna:
- Standardy postępowania personel medyczny-pacjent ze szczególnymi potrzebami, jako warunek skutecznego leczenia
- Zasady skutecznej komunikacji z pacjentami ze szczególnymi potrzebami, uwzględniając bariery komunikacyjne w przypadku najczęściej spotykanych jednostek chorobowych.
- Standardy procesu obsługi pacjenta ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z kartą praw pacjenta
- Sposoby postępowania w sytuacjach trudnych z osobami głuchymi, głuchoniemymi, niewidomymi oraz pacjentami z pozostałymi najczęściej spotykanymi niepełnosprawnościami - teoria
- Umiejętność oferowania usług medycznych uwzględniając potrzeby pacjentów ze szczególnymi potrzebami - teoria
- Najczęściej spotykane bariery komunikacyjne u osób ze szczególnymi potrzebami czyli u:
- Osób niewidomych i słabo widzących,
- Osób z niepełnosprawnością słuchu,
- Osób na wózkach inwalidzkich, poruszających się o kulach, o ograniczonej możliwości poruszania się,
- Osób głuchoniemych,
- Osób z niepełnosprawnością psychiczną i intelektualną,
- Osób starszych i osłabionych chorobami,
- Kobiet w ciąży,
- Osób z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,
- Osób mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem (także z rozumieniem języka pisanego lub mówionego),
- Osób o nietypowym wzroście (w tym również dzieci),
- Osób z ciężkim lub nieporęcznym bagażem, towarem.
- Przekazywanie skutecznej informacji zwrotnej metodą Schulza von Thuna – teoria
- Asertywność jako postawa ułatwiająca obsługę osób ze specjalnymi potrzebami w szczególności jako prewencja sytuacji trudnych - teoria
- Jak rozwiać wątpliwości pacjenta czyli sekret radzenia sobie z zastrzeżeniami w kontaktach z osobami ze szczególnymi potrzebami – teoria
- Empatia jako niezbędna kompetencja skutecznej komunikacji z pacjentami ze szczególnymi potrzebami
Część teoretyczna zostanie przeprowadzona w postaci wykładu przy wsparciu prezentacji multimedialnej oraz krótkich filmów instruktażowych.
Część warsztatowa:
- Sposoby postępowania w sytuacjach trudnych z osobami głuchymi, głuchoniemymi, niewidomymi oraz pacjentami z pozostałymi najczęściej spotykanymi niepełnosprawnościami – scenki, ćwiczenia.
- Umiejętność oferowania usług medycznych uwzględniając potrzeby pacjentów ze szczególnymi potrzebami – scenki, ćwiczenia
- Najczęściej spotykane bariery komunikacyjne u osób ze szczególnymi potrzebami czyli u:
- Osób niewidomych i słabo widzących,
- Osób z niepełnosprawnością słuchu,
- Osób na wózkach inwalidzkich, poruszających się o kulach, o ograniczonej możliwości poruszania się,
- Osób głuchoniemych,
- Osób z niepełnosprawnością psychiczną i intelektualną,
- Osób starszych i osłabionych chorobami,
- Kobiet w ciąży,
- Osób z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,
- Osób mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem (także z rozumieniem języka pisanego lub mówionego),
- Osób o nietypowym wzroście (w tym również dzieci),
- Osób z ciężkim lub nieporęcznym bagażem, towarem,
- W innych najczęściej u Państwa spotykanych przypadkach potrzeb.
Do każdego przypadku zostaną odegrane scenki na podstawie wcześniej przygotowanych przez uczestników case study, na podstawie doświadczenia zawodowego i/lub wytycznych obowiązujących standardów postępowania.
- Przekazywanie skutecznej informacji zwrotnej metodą Schulza von Thuna – ćwiczenia
- Asertywna obrona własnych granic w 4 krokach wg Pameli Butler - ćwiczenia
- Asertywna odmowa – technika zdartej płyty- ćwiczenia na forum i w parach
- Jak rozwiać wątpliwości pacjenta czyli sekret radzenia sobie z zastrzeżeniami w kontaktach z osobami ze szczególnymi potrzebami
Część praktyczna będzie odbywać się w sposób różnorodny. Przepracujemy wszystkie sytuacje trudne w formie praktycznych ćwiczeń w dwójkach, trójkach, większych podgrupach, zrealizujemy scenki na forum oraz scenki symultaniczne. Wszystkie przypadki opracujemy wstępnie graficznie na zajęciach malując w podgrupach proponowane plakaty ułatwiające późniejszą obsługę osób ze szczególnymi potrzebami. Do tygodnia po szkoleniu, dostarczymy opracowany komputerowo graficzny plakat z wypracowanym na zajęciach algorytmem postępowania z osobami ze szczególnymi potrzebami.
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu
Marcin Filipowski
tel. +48 605 452 073
[email protected]